full screen background image

Mindfulness

 

Mindfulness is aandacht of opmerkzaamheid. Dingen niet meer doen op de automatische piloot, maar bewust zijn van je gedachten, gevoelens en lichaamssensaties van moment tot moment. Door deze helder te ervaren, kun je kiezen bij welke gedachte je actie onderneemt en welke je moet laten voor wat ze zijn. Je leert reageren op een situatie vanuit een keuze in plaats vanuit automatismen. 

Mindfulness-training (of Aandachttraining) helpt je om thuis te komen bij jezelf, om met wakkerheid en waardering te leven. Je oefent om met milde, open aandacht in het leven te staan en je ontwikkelt het vermogen om kalmte en helderheid te bewaren te midden van de hectiek van het leven. De soort aandacht en ‘de plaats’ waar je aandacht is, bepaalt tenslotte hoe je waarneemt en hoe je het leven ervaart. 
                                                                                  
Aandachtvaardigheden blijken goed te trainen door ontspanningstechnieken. Met eenvoudige en ontspannen aandacht ben je jezelf bewuster van wat je ervaart van moment tot moment. Waarbij die aandacht niet steeds wordt vertroebeld door gedachtes over wat je ervaart, hebt ervaren of denkt ooit te gaan ervaren. 
De training leert je om los te komen van onbewuste en automatische denk- en gedragspatronen. Je verliest jezelf niet langer in de oordelende, piekerende en onrustige geest.

Mindfulness betekent dus ook: Dingen zien zoals ze zijn en niet meer meegesleurd of ingekleurd door gedachtes aan verleden of toekomst. Dat voelt als steeds onderweg... en nooit rust. Door jezelf meer open te stellen voor het besef van hier en nu en dat bewust aandacht te geven, rust je meer in dit moment en voel je je weer thuis bij jezelf.

 

“Bewustwording haalt je  ‘uit je hoofd, in je leven’;
het heeft grote invloed op je gezondheid en welzijn.”